fredag 30 november 2012

Valpar 3,5-5 veckor

19/11 nu är det full fart, valparna har börjat busa och bråka med varandra, de går på små utflykter. I dag har dom varit i köket, mormor var salig hon fick ligga på täcket hos dom, den ljusa nakenkillen gick direkt till henne och burrade in sig i hennes päls, Kira var lugn och började dia sina andra valpar, där låg dom tillsammans och Minna gick också dit och la sig. Minna är ju alltid med men Kira får inte vara med Minna och hennes valpar ännu. Kiras valpar har fått smaka lite fil och bäbismat i dag, funkade bra. Oly och Ozzi har bråkat mycke under dagen, det gillat snövit och lägger sig gärna i.
Grinden till valphagen är nu öppen hela dagen så valparna kan gå ut och in, idag den 20/11  hände en insidens på em, Kira blev biten i juvret och jag i underarmen, ingen hund kan lastas, det var verkligen olyckligt, Kira plåstrades om, det såg ut att kunna bli bra, jag fick åka till dr och få pennicillin. Direkt efteråt var allt som vanligt och hundarna var tillsammans som inget hänt.
21/11  Dagen efter, Kiras skada är omlagd och det ser fint ut, fliken ser ut att ha fastnat, skönt. På em kom Anette, toppen tyckte jag för Kiras valpar ska bada, klippa klor och rakas i ansiktet (eller tränas för detta).
Alla valparna var jätteduktiga,  dom klarade badet och kloklippningen galant, de var lite reserverade när de hörde klippmaskinen sen låg dom så fint på min arm så jag fick raka lite i ansiktet, superbra. När Snövit var klar och skulle torkas fick vi se att hon hade ögonfranshår i ena ögat, jag tog bort det, skulle naturligtvis inte gjort det för nu ville hon inte öppna ögat, jag måste hålla koll på henne.
22/11 Oj 4 veckor har redan gått, snövit vill inte öppna sitt öga, jag kontaktar veterinären, de har ingen ledig tid men jag får komma ändå, Anette följer med och jag bestämmer mig för att ta med Kira, hoppas att han har tid att titta på henne också.
Hos veterinären, han kollar Kira först, tycker att det ser fint ut men att hon behöver penicillin och smärtstillande, jag ska lägga om det en gång om dagen,  är så glad att jag tog med henne. Nu är det Snövits tur, jag har haft sån ångest över att jag tog bort ögonfransarna, hela linsen är skadad och detta hade inte skett över natten, han vill sätta ett stygn på övre ögonlocket så att det inte går innåt, Anette stannar med Snövit som får lugnande och jag tar ut Kira, när det är klart går jag in och Snövit får en spruta så att hon ska vakna, hon ska ha en ögondroppe 2ggr om dagen. vi ska på återbesök om en vecka, det var en toppenpersonal, alla var så trevliga och tog sig tid. Väl hemma somnade Kira och Snövit.
25/11  Annons utsatt på Kiras valpar.........flera bilder










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar